mandag 24. mai 2010

Prosjekt rust!

Det slår ikke feil!
En gammel japansk bil virker til å være rustens beste venn. Selv om Corolla'n i dette tilfellet alltid har vært pent stelt i sine arbeidsdager, finner man også her rust. Hvor? -jo, på framskjermene så klart.

I fjor sommer ble bilen fraktet fra fjernlageret på gården, der den har stått i 12 år. Den ble pensjonert etter lang og trofast tjeneste julen 1997, da det kom en ny Corolla på gården (1997 mod, ginza stv) litt tidligere samme år. Nybilen ga en dominoefekt, hittil "ny"bilen, en Corolla KE76, 1982 mod, ble gammelbil'n og gammelbil'n ble som sagt pensjonist. Må nevnes at alle tre bilene er av samme farge; RØD.

Nok om det.

Da, i julen '97, var jeg snart 11 år, noe som sier seg selv at jeg ikke hadde bedre vett enn at far fikk parkere bilen akuratt i den tilstand den var på den siste arbeidsdag. I 10 år skulle bilen stå uforstyrret, ja nesten glemt, i skjulet sitt, helt til dattera på gården (altså meg) syntes litt synd i denne gamle, gode, fine bilen.
Ca sommeren 2008 ble bilen startet, uten større problemer, men ble så parkert på samme sted på ny.

Men, i fjor sommer fikk jeg overtalt far til å få bilen fram fra mørket. Med stort pågangsmot i juni fikk vi startet bilen, kjørt den til gårds og virkelig studert tilstanden.
Konklusjon; en del rust å ta fatt på.
En solfylt dag senere i juni, begynte vi å skru løs skjermene og fronten på bilen.
Ny konklusjon; ikke så ille som det kunne ha vært, men litt pussing og sveising hadde vært på sin plass.

Juli kom, og forsvant like fort. August var skolestart for både student og lærer, og dermed ble bilen satt på vent nok en gang. Først i november fikk bilen komme inn i varmen, men det ble med det da også.

Da studenten fortiden oppholder seg "uttabygds" blir det ikke noe tid til pussing og stelling på gammel'n, desverre. Men ting har likevel skjedd (på frontpartiet):
-Pussa vekk overflaterust inne i skjermbuene, så godt det lot seg gjøre
-Stoppet videre rusting med far's multiguffe (på folkemunne; ovatrol)
-Pop-naglet ett rusthull i skjermbuen på venstre side forran
-konkludert med at skjermene bør sveises og ikke nagles

Første store mål er å få bilen på dekk til august, og Japantreff på Frya.
Det innebærer i grove trekk å stoppe rusting, forhåpentlig vis sveise skjermene, fikse bremser og eksosanlegg. Da går bilen (krysser fingra) gjennom EU-kontroll, og kan registreres, denne gang som veteran!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar